Wednesday, June 16, 2010

Living without freshness of sea



Apakah perasaannya hidup sebagai mualaf selepas mengucap Kalimah Syahadah?
Soalan yang sering ditanya oleh rakan-rakan melayu saya.

Saya hanya boleh kata, dilahirkan di keluarga cina non muslim, umpama ikan yang dilahirkan atas darat. Ikan yang tidak pernah merasai kenikmatan kolam, sungai atau laut. Berbanding dengan orang yang dilahirkan dalam keluarga islam, mereka umpama dilahirkan dalam laut.. Mereka tidak perlu merempat mencari2 sumber air, kerana air laut sentiasa mengelilingi mereka.

Selepas mengenali zat Allah SWT yang Maha Agung, saya mengucap kalimah Syahadah dengan hati yang rela dan syukur. Akhirnya, perasaan saya seperti ikan yang tak pernah merasai kelazatan air selama 23 tahun, akhirnya kembali ke laut yang begitu luas dan istimewa. Bukan seperti orang lain yang dilahirkan dalam keluarga islam, telah merasai kenikmatan laut sejak hari lahir lagi sehingga tidak boleh terbayang betapa peritnya kehidupan tanpa setitis air..



Syukur Alhamdulillah, saya kembali.
Tidak mungkin, saya akan memaling kepala memandang darat yang telah ditinggalkan.

7 comments:

  1. kekadang yang lahir dalam keluarga Islam pun boleh tersedar dia sebenarnya dalam satu lautan. :)

    ReplyDelete
  2. ya.. cuma susah untuk mejelaskan bagaimana susahnya hidup sebagai muallaf. Saya akan menulis ttgnya..

    ReplyDelete
  3. @The Tea Drinker

    ye ape yg anda ckp tu betul, ulamak sendiri pun dah ckp golongan yg tersedar tu hanyalah sgt sedikit. ade kuarge yg makbapak alim tp anak jahil ataupun sebaliknye...mcm2 pun ade...

    @Ikhwan Ng

    yes we totally understand your meaning, even myself as a muallaf too had experienced what you've been through before. i like your analogy describing the life as a muallaf with a fish longing for its sea. it's so beautiful...

    ReplyDelete
  4. Salam bro. Semoga kita semua sentiasa mendapat hidayah dan dirahmati Allah SWT selalu. Menitis air mata saya membaca kisah saudara. Maha Suci Allah SWT yang memberi petunjuk dan hidayah pada siapa sahaja yang Dia kehendaki.

    If i may recomend you for your listening pleasure the Seerah of Rasulullah SAW by Imam Anwar Al Awlaki from the following weblink;

    http://www.malqatar.com/MAQ/index.php?option=com_content&view=article&id=6

    InshaAllah by understanding the Seerah of Rasulullah SAW, maka bertambahlah pemahaman dan iman kita InshaAllah

    ReplyDelete
  5. Wong Chien Fui:

    Thanks, I guess only nature beauty who creat by Allah swt may describe my deepest feeling.


    Abu Adam:

    wslm, terima kasih kerana melayari blog saya. Bukan senang untuk kekal berjalan di atas landasan syariat Islam, tetapi saya tetap berusaha.. Semoga blog saya boleh memberikan lebih banyak pengalaman saya sebagai muallaf..

    ReplyDelete
  6. This is a beautiful entry. I have just come across your blog. As usul I like to see your first one and I am glad I have stumbled on this site. Salaam to you . I am sending you an email.

    Pakcik Hassan

    ReplyDelete
  7. Al-Manar:

    Thanks for visit my blog, I am waiting for your email to Pakcik Hassan, lifemualaf@gmail.com.

    Long time no people visit my very first post.

    ReplyDelete

Assalamualaikum wbt and welcome to my blog...
May contact me via 012-3979998 or email lifemualaf@gmail.com if you have any private message.

Note: Only a member of this blog may post a comment.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...